Neuralink
een nieuw project van Elon Musk

What But Why’ is een verrassende blog geschreven door Tim Urban.

In zijn recente post verontschuldigt hij zich voor een korte afwezigheid. Hij is al die tijd bezig geweest zich te verdiepen in de hersenen, de ‘brain-machine interfaces’ (BMI), de ‘magical wizard hat’ een soort ‘whole-brain interface’, de toekomst van ‘geautomatiseerd denken’ en de dito communicatie. Urban is een Elon Musk adept. Hij schreef eerder over Tesla en SpaceX, twee ondernemingen van deze visionair. In deze blog beschrijft Urban het nieuwste project van Musk. Neuralink and the Brain’s Magical Future. Het lezen ruimschoots waard, maar neem er wel de tijd voor, het is haast een (lijvig)  e-book. Het is meteen ook een opfriscursus over de structuur en werking van onze hersenen. Daarover weten we overigens nog niet veel. Een expert: “Als de weg die we moeten gaan anderhalve kilometer lang is, dan hebben we daarop pas 10 cm afgelegd”. Kortom, niet “Old School”, ook niet “New School” maar “Future School”. The Sky is the Limit.


EK

Print Friendly

Goodbye Virtual World: ijsmaker

IJsman2In het fD van 15 april een artikel van Peter Runhaar  “Liever ijs maken dan programmeren”. Superscript “De revival van het ambacht”. Nieuwe trend? Universitair opgeleiden, met goede banen, die genoeg hebben van de virtuele wereld. Ze vinden geen bevrediging meer in de wereld waarin zij werken en keren terug naar oude ambachten, die tast- en zichtbare resultaten opleveren. Wel gebruikmakend van moderne tools, administratie en sociale media voor marketing.
Voorbeeld, Martijn Doets, een projectleider in de pensioenwereld die ijsjesmaker wordt en IJsmanschap opricht. “Mijn werk in de financiële dienstverleing maakte mij niet blij”. Runhaar baseert zijn stuk mede op een boek van de socioloog  Richard Ocejo, “Masters of Craft. Old Jobs in the New Urban Economy”. (Princeton University Press, € 29,99. Verschijnt in mei)

EK

Print Friendly

Verliefd op vinyl

Vinyl cover van Fragile door Yes
De hoes van het vinyl album ‘Fragile’ van Yes. Released in november 1971.

Meer ‘old skool’ is nauwelijks denkbaar, zou je zeggen: grammofoonplaten van vinyl. Toch worden er steeds meer vinyl platen geperst bij het Haarlemse Record Industry, een van de grootste platenpersers ter wereld. De Metro van 7 april jl. bracht er een interessant artikel over.

Klik hier om het Metro-artikel te lezen.

Print Friendly